Body Management -sportvastenVasten is niet iets nieuws. Jarenlang hebben we niet anders gedaan. Niet uit keuze, maar omdat er gewoon niets te eten was ‘de oogst was mislukt’. Op het moment dat er eten was, aten we ons buikje vol en rond, in de hoop de tijden van schaarste genoeg ‘vet op onze botten’ te hebben om te kunnen overleven. Met SPORTVASTEN doen we eigenlijk hetzelfde, we kennen tijden van overvloed en creëeren een moment van schaarste, door te vasten. Drie dagen een sapje en ook nog sporten, want we “moeten” op zoek naar eten.

Om te bepalen of vasten goed is voor mensen onderzochten wetenschappers van de Universiteit van Southern California de effecten van vasten op een groep volwassenen. Ze volgden een ′5:2 dieet′, waarbij er elke week vijf dagen normaal gegeten werd en twee achtereenvolgende dagen gevast. Tijdens de vastendagen werden alleen de geleverde dieetproducten gegeten. Dit beperkte hun calorie-inname van 750 tot 1100 kcal. Het resultaat: ze werden niet alleen slanker zonder spierverlies, maar ze verlaagden ook structureel hun risico op ziekte.

Het is mooi te zien dat dit onderzoek de bewijzen levert wat ik al jaren roep. Wij kunnen grote gezondheidsvoordelen ervaren door een vasten dieet te volgen, dat is ontworpen om veroudering te vertragen. Wetenschappers zoeken nog naar de verklaring in regeneratie en verjonging van het lichaam zowel op orgaan- als celniveau. Een grotere klinische studie is nodig voor replicatie van deze veelbelovende resultaten. Regelmatig vasten zou weleens een praktische weg naar een gezond metabolisch systeem kunnen zijn. En verjonging in het algemeen.

Sierat Body Management

Helga Sierat

Referentie(s) 

Wei M, Brandhorst S, Shelehchi M et al. Fasting-mimicking diet and markers/risk factors for aging, diabetes, cancer, and cardiovascular disease. Science Translational Medicine; feb 2017;9(377). doi:10.1126/scitranslmed.aai8700