Snelle koolhydraten vs sigaretten

Wanneer je te zwaar bent, ook al is het maar vijf kilo, heb je 50% meer kans op het ontwikkelen van kanker. Dat schrijven de onderzoekers van het Imperial College in Londen. Dit geldt voor zowel vrouwen en mannen. Dat is nogal wat.

Maar hoe zit dat dan?

Het onderzoek heeft een verband gelegd tussen het ontstaan van kanker en de hoogte van insuline in je bloed. Wanneer je iets eet waar suikers (lees: koolhydraten) in zitten, dan zet je lichaam dit om in glucose en krijgt je alvleesklier een seintje om insuline aan te maken. Dit hormoon zorgt ervoor dat de glucose in je bloed wordt opgenomen in je (vet)cellen en daardoor niet te hoog wordt. Een goede zaak dus.

Hoe snel je glucose in je bloed stijgt hangt af van wat je eet. De Glycemische Index (GI) geeft aan hoe snel koolhydraten uit een voedingsmiddel worden omgezet in glucose en zo de glucosespiegel in je bloed laat stijgen. Hoe sneller de stijging van glucose, hoe hoger de GI. Voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten die langzaam afgebroken worden geven glucose gelijkmatiger af en hebben daarom een lage GI.

Wanneer je iets eet met een hoge GI zorgt dat voor een snelle stijging van glucose en wordt er in een keer heel veel insuline aangemaakt. De zogenoemde “snelle koolhydraten” zorgen dus voor een hogere dosis glucose en daardoor ook een hogere afgifte van insuline. Tijdens dit proces wordt ook een ander stofje aangemaakt: IGF-1 (insuline-like growth factor), een hormoon wat lijkt op insuline.

IGF-1 is altijd wel aanwezig in het lichaam, maar in grotere hoeveel niet zo onschuldig als het lijkt. Dat roken een verhoogd risico geeft op het ontwikkelen van longkanker weten we allemaal. Maar studies tonen ook aan dat er een verband bestaat tussen het ontstaan van (long)kanker en hoge levels IGF’s in het lichaam. Zaak om de insuline afgifte laag te houden.

Hoe hou je je insuline afgifte onder controle

Gelukkig zijn niet alle koolhydraten slecht en niet alle koolhydraten geven een verhoogd risico op het ontwikkelen van kanker. Het gaat voornamelijk om voedingsmiddelen die snelle koolhydraten bevatten. Dit zijn vaak bewerkte voedingsmiddelen zoals wit brood, frisdrank, koekjes etc. Voedingsmiddelen met een hoge Glycemische Index (GI).

Hoe hoger de GI, hoe sneller de suiker wordt omgezet in glucose en wordt opgenomen in je bloed. Hoe sneller de glucose waarde stijgt, hoe meer insuline er wordt afgegeven en hoe hoger je IGF levels. Alsof je alvleesklier in 1 keer je kraan wijd openzet. De grootste oorzaak van longkanker blijft natuurlijk tabak, maar onderzoek legt een verband tussen deze ziekte en het eten van snelle koolhydraten: namelijk een verhoogd risico van 50%. Dat is nogal wat, toch?

Dus…

Reden genoeg om zoveel mogelijk voedingsmiddelen met een lage GI te nemen en voedingsmiddelen met een hoge GI zoveel mogelijk te beperken. Voedingsmiddelen met een lage GI zijn verse, onbewerkte producten, zonder suiker en andere toevoegingen. Hier vind je een lijst met een mooie overzicht van voedingsmiddelen en hun Glycemische index.

Wil je weten hoe jij je gezondheid kan verbeteren door op een eenvoudige manier succesvol je gewicht te verminderen.  Neem dan contact met ons op. Wat je vandaag zaait, oogst je morgen!

 

Sierat Body Management

 

 

 

 

Bronnen:

Stephanie C. Melkonian1, Carrie R. Daniel, Yuanqing Ye, Jeanne A. Pierzynski, Jack A. Roth, and Xifeng Wu. Glycemic Index, Glycemic Load, and LungCancer Risk in Non-Hispanic Whites. Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev. Maart 2016 25; 532

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2009 May;18(5):1333-40. doi: 10.1158/1055-9965.EPI-08-0781.The association between diet and serum concentrations of IGF-I, IGFBP-1, IGFBP-2, and IGFBP-3 in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition.Crowe FL1, Key TJ, Allen NE, Appleby PN, Roddam A, Overvad K, Grønbaek H, Tjønneland A, Halkjaer J, Dossus L, Boeing H, Kröger J, Trichopoulou A, Dilis V, Trichopoulos D, Boutron-Ruault MC, De Lauzon B, Clavel-Chapelon F, Palli D, Berrino F, Panico S, Tumino R, Sacerdote C, Bueno-de-Mesquita HB, Vrieling A, van Gils CH, Peeters PH, Gram IT, Skeie G, Lund E, Rodríguez L, Jakszyn P, Molina-Montes E, Tormo MJ, Barricarte A, Larrañaga N, Khaw KT, Bingham S, Rinaldi S, Slimani N, Norat T, Gallo V, Riboli E, Kaaks R.

www.Powerslim.nlwww.nu.nl – www.imperial.ac.uk